Cambodja deel 2

20 mei 2008 - Vientiane, Laos

Hee allemaal!

Ik denk dat ik alles een beetje moet gaan samenvatten, anders schiet het niet zo op geloof ik... Nouja waar waren we gebleven? Ohja, Battambang.

Battambang

Battambang is, zoals ik al eerder schreef, de een-na-grootste stad van Cambodja, maar dat is niet te merken. In de stad zelf is niet veel te beleven, nouja, toen ik er was in ieder geval niet. Het kan ermee te maken hebben dat het toen Khmer-nieuwjaar was, een nationale feestdag. Battambang trekt in ieder geval niet veel toeristen, lang niet zo veel als Siem Reap. Toch is er een reden om de stad te bezoeken, namelijk de omgeving: in de omgeving zijn enkele tempels en tempelheuvels te vinden en er is een kunstmatig meer, gevormd door de bouw van een dam.

De eerste dag bezocht ik, achterop de brommer, een tempelheuvel met een tempel uit de pre-Angkor tijd. Na het beklimmen van heel veel trappen in de hitte werd ik beloond met een mooi uitzicht, een een mooie oude tempel. Daarna bracht mijn brommer-chauffeur me naar nog een toeristentrekker: de 'bamboo-train'. Dat klinkt heel romantisch maar het is in feite dit: een lang, hobbelig, recht stuk spoor, waar je op een houten platformpje met motor overheen dendert. De hele ervaring was in 1 woord bizar, en niet uit te leggen dus die moeite zal ik me besparen.

De volgende dag ging ik, weer achterop de brommer, naar een tempelheuvel met een nieuw en actief tempelcomplex. Er was ook een grot, Killing Cave genoemd, waar de Khmer Rouge nog meer mensen hebben afgemaakt. Na een lange, (door de hitte) zware klim bereikte ik de top, waar ik kon genieten van een nog mooier uitzicht dan de dag ervoor. Weer beneden was het tijd voor wat verfrissing, dus gingen we naar het kunstmatige meer. Omdat het een feestdag was, waren er een hoop jongeren en kids aan het zwemmen in het riviertje aan de andere kant van de dam. Ze hadden een hoop lol met waterballonnetjes, die ze regelmatig mijn richting op gooiden...

Siem Reap

De volgende dag ben ik met de boot naar Siem Reap gegaan. Het was een lange boottocht (6 a 7 uur), eerst over smalle, meanderende riviertjes en op het laatst over het Tonle Sap meer. Het bleek dat Karen (een Engelse waarmee ik in Nha Trang een hotelkamer deelde) op dezelfde boot zat als ik, en samen met de Franse Sophie gingen we eenmaal in Siem Reap op zoek naar een guesthouse.

Siem Reap is de belangrijkste bestemming voor toeristen in Cambodja. Dat is te danken aan Angkor, een gigantisch tempelcomplex 6 km van Siem Reap. Ik had dus gezegd dat ik zou gaan samenvatten, maar dat lukt niet echt... En Angkor verdient toch wel een flinke lap tekst, en daar heb ik nu geen tijd meer voor. Het zal dus moeten wachten tot de volgende keer, Cambodja deel 3...

Ik bekeek net trouwens even voor de grap de top 40, en ik kwam erachter dat ik maar iets van 4 nummers uit de hele lijst ken. Waarvan er eentje de nieuwe single van Mariah Carey is, een van de weinige westerse nummers die de chinese Mtv draait. Verder moet ik het hier doen met de kazigste thai/lao-pop die je je kunt voorstellen. Echt, het is vreselijk. Maar ik overleef het wel hoor ;)

Heel veel liefs, Lieke

Ps. eindexamenklassers, veel succes met jullie examens!

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

1 Reactie

  1. josien:
    20 mei 2008
    the killing cave eh?
    daar ga ik kim the caveman eens over vertellen!!!

    xx